Nyitott Nap ॐ A vipassana meditáció új útjain
2020. október 10., szombat | ONLINE + OFFLINE @ Budapest VI., Hilton Garden Inn
Nincs egyetlen jó megoldás, és mindannyiunknak megvan a magunk útja. Az útjaink azonban keresztezik egymást, összefonódnak, ezer ponton kapcsolódunk és hatással vagyunk egymásra – tudatosan és tudattalanul egyaránt.
Az idén 20 éves Buddhista Vipassana Alapítvány szervezésében megrendezésre kerülő Nyitott Napon szabadon kísérletezhettél különböző meditációs technikákkal, miközben a belső és külső kapcsolódásaidat is megfigyelhetted.
Kapcsold össze az elméletet a gyakorlattal, a tudományt a spiritualitással, a belsőt a külsővel, és nézd meg, mi mindenre tudod használni a meditációs praxist az életedben!
Lemaradtál? Visszanéznéd?
Nézd meg a Nyitott Napon készült videóinkat, és iratkozz fel hírlevelünkre, hogy a soron következő programjainkon is találkozhassunk!
Program
Ezzel a sokszínű programmal vártunk benneteket Budapest szívében
08:30
Érkezés
Szeretettel fogadtunk
09:00
Alaphang
Tóth Andrea Beáta
Közös meditáció
09:30
Minden egy
Bevezető előadások
A vipassana, a kvantumszemlélet, és a sámán technikák integrációs lehetőségei, a tradíció és a tudomány találkozása – Frank Zsófia, Palacskó András, Csurgai Zs. Kunigunda
11:00
Rövid szünet
ॐ
11:30
Workshopok
3 teremben párhuzamosan
1. terem: A belső erő megtalálása a meditáción keresztül | Meditáció vagy önismeret? Elég-e önmagában meditációs gyakorlatot folytatni, és az megfelel-e az önismeretnek, vagy szükség van más módszereket is használni a tudatfejlődéshez? – Tóth Andrea Beáta
2. terem: Tudat és tudatosság: a felébredés, a spirituális fejlődés útja és a felnövés, az egészséges mentális változás útjai nagyon összetartoznak. Buddhista dharma tanítóként, meditációs tanárként és az integrál pszichológiát alkalmazó segítő munkámban is jól látható, hogy a meditációs technikák és a pszichológiai módszertanok határai hol húzódnak. Hogyan fejlődjünk mindkettőben? Milyen technikák segítenek ebben? Milyen konkrét teendőink vannak? – dr. Czike Klára
3. terem: Fáj, szenvedek, nagyon rossz.
Meditáció alapú fájdalomkezelés, avagy „Dukkha, a nagy tanítómester”. A Vipassana szemlélet (erőfeszítés, elcsendesedés, nyugodt éber figyelem és a hozzá kapcsolódó elemző készség) megjelenése a fájdalomkezelésben. – Szekeres Tamás
13:00
Ebédszünet
ॐ
14:00
Workshopok
3 teremben párhuzamosan
1. terem: Szamatha-Vipasszaná meditáció Bhante Vimalaramsi tanításai alapján. Út a Nibbánába az éber dzshánákon keresztül, Mettá és Megbocsátás meditációs gyakorlatok segítségével. Fókuszban az ellazítás és elengedés. – Berár Gábor
2. terem: A tudat kifejeződése a mozgó testben, mozgásgyakorlat. „Az elme olyan, mint a szél. A test olyan, mint a homok. Ha tudni akarod, hogyan fúj a szél, akkor tekints a homokra.” (Bonnie Brainbridge Cohen) – Szecskó Mona
3. terem: Dialógus: tudatosság szervezeti szinten. A Vipassana útján megtanuljuk a figyelmünket befelé irányítani és mélyíteni. A dialógus erre a tudásra, gyakorlatra épít: először megtanulunk az érzelmeinken túl látni és kifelé figyelni, majd önmagunkat kívülről is meglátni, s végül a feltáruló rendszerre, az egységre közös szemmel tekinteni. – Agócs Balázs Márton
15:30
Rövid szünet
ॐ
16:00
Új irányok
Integrálható technikák a vipassana új útjain – kerekasztal beszélgetés előadóinkkal, programvezetőinkkel és Szalai Marával
Visszhang
Közös meditáció
17:00
Búcsúzás
Mosollyal engedtünk el
Velü(n)k találkozhattál
Szecskó Mona
Agócs Balázs Márton
Szalai Mara
Szekeres Tamás
Csurgai Zs. Kunigunda
Frank Zsófia
Buddha
dr. Czike Klára
Berár Gábor
Tóth Andrea Beáta
Palacskó András
Tudj meg többet
A Nyitott Nap programjairól részletesebben
„Az elme olyan, mint a szél. A test, olyan, mint a homok. Ha tudni akarod, hogyan fúj a szél, akkor tekints a homokra. – Bonnie Brainbridge Cohen
2010-ben kezdtem különféle mozgásformákban elmélyülni, gyakorolni és tanítani. A vipassana meditációs gyakorlás hatására 2014. évtől kezdve mindenféle mozgásforma és mozdulat új szemléletet kapott. Foglalkozom jógával, kontakt tánccal, inspirálva a BMC, SRT által.
A vipassana ad alapot arra, hogy a tudat mozgása, érzelmek keletkezése, elemek megfigyelhetővé váljanak, az egészet részekre bontsuk, majd újra integráljuk, megfigyeljük a szándék kifejeződését, a gondolatokat, a képek szerepét, csontokat, izmokat, kapcsolódásokat, az áramlást, folyamatos változást és megértsük, tapasztaljuk hogyan teremtjük a valóságot, azáltal, ahogyan a test követi a tudat mozgását.
Várlak szeretettel,
Mona
Nem kizárt, hogy valaki meditációs gyakorlóként mentális problémákkal, feldolgozatlan traumákkal is fejlődni tud a meditációval (meg tud világosodni), de ennek az esélye minimális.
Saját gyakorlói és meditációs tanári tapasztalataim szerint sokan úgy találkoznak a felébredéshez vezető gyakorlással, hogy nincs ezt megelőzően önismereti munkájuk, magát a meditációt szánják annak, így nagyon lassan tudnak haladni a tudat lecsendesítését célzó vagy belátásokhoz juttató technikákkal. Sokszor ezek a gyakorlók kudarcként élik meg a meditációt, mert nem segít depressziójukon, nem csökkenti ígért módon a stresszt vagy más szenvedésteli állapotokat. Többen próbálgatják egy ideig, aztán feladják a meditációs munkát. Ugyanakkor sok olyan gyakorlót is látok, akik párhuzamosan használják a nyugati és a keleti módszereket, vagy akik sok évnyi önismereti munka után következő lépésként találnak rá a meditációra. Feltételezésem, hogy ők hatékonyabban tudnak haladni az éntelenség, a mulandóság és a szenvedésteliség belátását illetően, és látható változások jelentkeznek az életükben. Egy rövid meditáció és az elméleti bevezető után közösen vitatjuk meg ezt a kérdést, osztjuk meg a tapasztalatokat.
Frank Zsófia vagyok, nyugdíjas természetgyógyász. 1974-77 között összehasonlító vallástörténetet hallgattam a Buddhista Misszió Körösi Csoma Sándor Intézetében, itt ismerkedtem meg a buddhizmus tanításaival.
Miután éveken keresztül tanulmányoztam a keleti és a nyugati meditációt, vizualizációt, valamint a holisztikus gyógyászat egyes ágait különböző külföldi meditációs és jóga központokban, elkezdtem rendszeresen meditálni.
Mostanában a test-lélek összefüggéseket, köztük a szív tudatosságát és az agy-szív koherenciát tanulmányozom a gyógyászatban és a napi életben, valamint az ún. sámánizmus élet- és Földszereteten alapuló szemléletét.
Lester a manhattani Buddha – egy haldokló üzletember szembenézett az élet értelmével és felfedezte magában Buddha tanításainak az alapjait és meg is valósította azokat.
Erre alapozva a modern korunknak megfelelően igyekezett a lehetőségeket megosztani a környezetével. Tanítványai tovább vitték, ki milyen színezettel volt erre képes. (David R. Hawkins, Hale Dwoskin-The Sedona method, Larry Crane-Release technique)
Palacskó András többször járt Sedonában, Hale Dwoskinnál, és a Sedona módszer facilitátora lett, valamint a Buddhista főiskolán tanult. Ő mutatja meg a módszer lényegét.
Több, mint 10 év Mahasi féle vipassana gyakorlás után találtam rá Bhante Vimalaramsi, egy amerikai szerzetes tanításaira, aki a Szutták alapján átalakította a hagyományos burmai gyakorlatokat. Két éve gyakorlom az általa kifejlesztett TWIM vagy Szamatha-Vipasszaná meditációt, és ennek a módszernek az alapelveit szeretném megmutatni az érdeklődőknek. Amiről szó lesz:
- A 6 lépéses gyakorlat (vedd észre, engedd el, lazítsd el, mosolyogj, térj vissza, ismételd)
- A meditáció tárgya a Bráhmavihárák (szerető-kedvesség, együttérzés, öröm, egykedvűség)
- Az éber dzshánák
- A függő keletkezés
- Járó meditáció
- Helyes életmód, fogadalmak
A mindennapokban gyakran hiányzik az életünkből a biztonságérzet, koncentrált jelenlét, önbizalom, elszánt törekvés és tiszta célok. Az életünk nem úgy alakul, ahogy mélyen szeretnénk és a testünkkel sem vagyunk elégedettek. A kapcsolataink bizonytalanok és sokszor fájdalmasak.
Hogy tud ebben a kaotikus, nehézségekkel, szenvedésekkel teli világban segíteni a meditáció? Elég csak meditálni, vagy más terápiás és önismereti munkára is szükségünk van? Mire jó egy elvonulás? Hogyan juthatok el a belső erőmhöz a meditáción, elvonuláson keresztül?
Közös meditációs keresztül tapasztaljuk meg a belső erő megjelenését a testben és a tudatban.
Életfeladat, életcél, életszerelem
Harmónia és tudatosság a mindennapokban, lehetőleg spontán & őszintén
Avagy: “Az egyetlen dolog, ami biztos, az a halál. A halál pillanata nem biztos. Hogyan éljek?” zen koan
A Vipassana útján megtanuljuk a figyelmünket befelé irányítani és mélyíteni. A dialógus erre a tudásra, gyakorlatra épít: először megtanulunk az érzelmeinken túl látni és kifelé figyelni, majd önmagunkat kívülről is meglátni, s végül a feltáruló rendszerre, az egységre közös szemmel tekinteni. A dialógus a beszélgetésekben, és végeredményben a világban résztvevők számára a kollektív figyelem és tudatosság által megnyíló szervezeti és egyben személyes fejlődési út.
Mi fog történni? Kis csoportokban beszélgetünk, megtapasztaljuk a figyelem rétegeit, irányának változását, a kollektív tudat/tudás megjelenését, összekapcsolódást, és ebben a térben új, nem az egyének hétköznapi tudatából érkező gondolatok, képek megjelenését.
Az alázat, a szolgálat az az út, amely kivezet a szenvedés állapotaiból, hogy felismerhessük, kik is vagyunk valójában.
Minden érzékszervre hatunk
A Nyitott Napon közelről szemügyre vehetted Alkotóink csodás munkáit is
Kapcsolódnál?
Ha kérdésed van, infóra van szükséged, vagy inspirálódnál, kapcsolódjunk a Facebookon is!