Gondolatok természete
A legtöbb fájdalmat, szomorúságot a gondolatok tudják okozni
Szerző: Tóth Andrea Beáta
Nagyon fontos, hogy a gondolatokat is a tudatosságunk megfigyelési tárgyaivá tegyük, amennyiben megjelennek. Ugyanis ha nem vagyunk tudatában a gondolatok megjelenésének, nagyon nehezen jutunk belátáshoz a gondolatok személytelen természetéről. Ugyancsak nehezen ismerjük fel saját gyökereinket és azonosulásainkat a gondolati folyamatokkal. Ez az azonosulási folyamat az én illúziójának kialakulásához vezet, valakiről, aki gondolkozik.
A gondolatokon való meditáció lényege, hogy egyszerűen csak éberek vagyunk arra, hogyan jelennek meg a gondolatok, hogy a tudat gondolkodik, anélkül, hogy a tartalmába bevonodnánk. Nem lépünk be az asszociációk láncolatába, nem analizáljuk a felmerülő gondolatokat, és a keletkezésük okait, csak tudatában vagyunk, hogy egy bizonyos pillanatban a gondolkodás történik.
Segít, ha minden pillanatban, amikor a gondolkodás történik cimkézzük: gondolkodás. Anélkül tesszük ezt, hogy megítélnénk a gondolatokat, vagy reagálnánk a tartalmára, anélkül, hogy önmagunkra vonatkoztatnánk, vagy azonosulnánk vele, anélkül, hogy énnek, vagy enyémnek tartanám.
A gondolat maga a gondolkodó. Senki nincs mögötte. A gondolat a gondolkodás maga. Hivatlanul érkezik. Megtapasztalhatod, hogyha nem ragaszkodsz a gondolat személyes jellegéhez, akkor nagyon hamar eltűnik.
A figyelem ekkor ismét visszatér a lélegzés folyamatának megfigyeléséhez.
Próbálj meg azonnal éber lenni a gondolkodás megjelenése pillanatában és nem utána.
A gondolatokra ne tekintsünk úgy, mintha zavaró tényezők, akadályok lennének.
Ezek csak a meditáció újabb tárgyai.
Figyeld őket tudatosan, ahogy keletkeznek és ahogyan elmúlnak. Nyugodt és relaxált tudattal.
Ha már megtapasztalod a gondolatoktól való független létezés érzését, hatalmas szabadságérzés kerít a hatalmába. Immár nem függsz tőlük és nem ugráltatnak.
Ugyancsak képes leszel a gondolati koncepcióid, véleményeid hálójából kikerülni.
Ezek a koncepciók vonatkoznak a nemedre, nemzetiségedre, az időélményre, és az én tudatra.
0 Comments